“Help! Ik adem verkeerd”

Na ongeveer 5 jaar en ruim 500 klanten en is dit de klacht die ik het meeste hoor tijdens mijn introductieworkshops en gesprekken met cliënten. Deze vraag wordt dan meestal opgevolgd door een hoopvol zwijgen en vragende ogen waarin de vraag ligt: “ hoe zorg ik dat dat zo snel mogelijk ophoudt?”

Nu vraag ik mij bij zo’n vraag altijd af, wat is dan GOED  ademen? Weet jij het? Bestaat er eigenlijk wel zoiets als goed of fout ademen? Of bedoelen we misschien dat we ons niet prettig voelen met de manier waarop we soms ademen?

Het is een feit dat verschillende ademhalingspatronen verschillende effecten hebben op ons lichaam die soms behoorlijk voelbaar zijn. Denk aan wat in de geneeskunde Hyperventilatie Syndroom (HVS) wordt genoemd. Dit kan soms zulke heftige lichamelijke gevoelens geven dat mensen ervan flauwvallen of zelfs in het ziekenhuis aankomen met de verdenking  van een hartinfarct.

Het zogenaamd ‘hoog’ ademen wordt vaak veroorzaakt door stress waardoor we onze gronding verliezen en letterlijk de adem uit het buikgebied trekken. Dit kan onder andere tot gevolg hebben dat je je duizelig of wankel voelt, klam of buiten adem.

Een ander fenomeen is dat je alleen maar in de buik ademt en het hartgebied afgesloten houdt. Dit is weliswaar een stevige positie die je houdt, maar een gevolg daarvan kan zijn dat je je niet geliefd voelt, of niet kan genieten van het moois wat er is. Er treedt een gevoel van verarming in het gevoelsleven op: wat we wel eens ‘gesloten’ noemen. Depressie of zelfs hartinfarcten kunnen het gevolg zijn van een langdurig gesloten hartgebied.

Zo is er heel wat te vertellen over jouw ademhaling en de gevolgen hiervan.  Alles begint echter met de vraag: ‘ hoe adem jij?’
Het begin van elke verandering is weten hoe het nu is. Het punt van waaruit je wil vertrekken moet bekend zijn om een route uit te stippelen. Zo ook in dit proces. Het allerbelangrijkste van het kunnen veranderen van je adempatroon is je bewust te worden van je ademhaling.
Stel jezelf eens de volgende vragen:
 – Wat doe jij met jouw ademhaling op welk moment?
–  Welke omstandigheden zijn een trigger voor een verandering in je ademhaling en wat doe je op dat moment met je ademhaling?
– wat is je basispatroon tussen alle omstandigheden door, als je in rust bent?

Het is bijzonder interessant en leerzaam om je ademhaling eens op verschillende momenten van de dag te observeren.

Mijn uitnodiging aan jou is om eens een week lang op verschillende momenten (simpelweg wanneer je er aan denkt) op te letten wat je met je ademhaling doet. Observeer gewoon eens zomaar wat je ademhaling doet, zonder het te hoeven veranderen.

Als je daarna jouw ademhalingspatroon hier op de site zet, beloof ik dat ik hier in de volgende weken meer over zal vertellen.

Terug naar blog

Share

Laat wat van je horen

*