Angst is de poort tot transformatie

Er is een filmpje die ik graag met mijn groepen deel. Het is een erg grappig filmpje gemaakt door de Franse televisie. De reden waarom ik dit filmpje met mijn groepen deel is omdat er verschrikkelijk veel waarheid zit in de hilariteit van de Indiër die op zeer speelse wijze uitlegt hoe je met angst om zou kunnen gaan zodat het je niet meer verlamt. Juist als je veel met angst te kampen hebt, is dit filmpje er een om goed te bekijken en de waarheid ervan onder ogen te zien.

(dit filmpje is in het Engels met Franse ondertiteling)

In deze aflevering legt Mr. Ramesh uit dat je angst niet aankan totdat je het onder ogen krijgt. Oftewel, als angst je in het gezicht staart, spring er dan met beide voeten in!

Het afgelopen weekend was ik bij een meditatieretraite van Jonette Crowley, een zeer helder medium die via de spiritgroep Mark die ze channelt zeer hoge en zuivere waarheden doorgeeft. Zo gaf zij aan dat angst de poort is tot transformatie.
De angst leid je naar de grootste stukken die je tegenhouden in het leven. Zodra de angst er voor gaat liggen, blijf jij weg bij de kernissues die je helpen om tot verlichting te komen.
Verlichting is haalbaar. Verlichting is niet iets wat buiten ons ligt! Een van de grootste fouten die wij als spiritueel of bewust begaan mens maken is dat wij verlichting verheffen tot iets wat alleen voor bepaalde uitverkorenen weggelegd is. Hiermee separeren wij ons van die mogelijkheid en houden we het bereiken ervan weg.
Als je verlichting definieert als een leven in harmonie, vrede en vreugde, dan geloof ik dat verlichting voor iedereen bereikbaar is.
Als we stoppen met geloven dat we dit niet zouden kunnen bereiken, dan is de verlichting al hier. Ze is namelijk al hier, in elk van ons.

Hoe meer je met angst te maken hebt, hoe groter jouw kans is om te groeien. Grijp dus iedere angst die zich voordoet aan als een poort naar verlichting. Als je je angst aangaat, dan leidt dit ALTIJD tot een doorbraak. Stap er met beide voeten in, kijk het aan en transformeer het. De adem zal je hier altijd in ondersteunen. Blijf dus diep ademen als je met je angsten aan de slag gaat, hierdoor blijft de emotie op stroom (energy-in-motion) en verlaat het je lichaam net zo snel als het kwam. Zo blijf je er niet in hangen. Ga ervoor!

Een spreuk die ik graag aanhang is:

” ware moed,

is de angst te voelen,

en het tóch te doen”

 

Share

Reacties

  1. Jeroen Heemskerk zegt:

    Dit artikel is iets wat ik zelf ook de afgelopen maanden heb herkent en mee heb gewerkt. Ik heb gemerkt dat er vaak ook nog een sterke emotie “voor” de angst zit die zich eerst openbaart. Dus als je ergens aan denkt en je wordt er heel emotioneel van dan ben je op de goede weg om naar binnen te keren en de emotie te bedanken dat hij jou op het bestaan van deze (nu nog onbekende) kernwaarde heeft geattendeerd.

    Een NLP techniek die ik veel toepas om een heftige emotie of angst “af te zwakken” zodat ik er mee aan de slag kan gaat alsvolgt: Stel je voor dat je in een bioscoop zit en de film is de heftige gebeurtenis waar je bang voor bent of waar je de heftige emotionele reactie op hebt. Pauzeer de film in je hoofd en ga in gedachte naar de projectieruimte van de bioscoop en zie, vanuit daar, jezelf zitten in de lege bioscoop kijkend naar de film. Laat nu de film weer lopen echter op halve snelheid. Door de dubbele deassociatie komt de emotie of angst veel minder “binnen” en kan je de film uitkijken tot na het punt waar je er de heftige reactie op hebt.. Vervolgens laat je de film stoppen en vervolgens speel je de film met beeld achteruit in hetzelfde tempo tot je weer bij het begin bent. Dit herhaal je 5 keer. Je zult merken dat de emotie of angst bij elke keer minder heftig wordt. Tenslotte kan je de emotie bedanken dat het je tot dan toe heeft beschermd en dat die bescherming nu niet meer nodig is.

    Nu kan je de angst/emotie toelaten om te “doorleven”. Waar deze man in het filmpje het over heeft met het naar binnen gaan is dat je jezelf toestaat om, in een veilige omgeving, elke cel in je lichaam deze specifieke angst/ emotie te laten ervaren. (Dit gaat soms gepaard mer het schudden op het filmpje, andere keer met een huilbui of een lachsalvo) terwijl je het bedankt en liefde stuurt. Na een aantal minuten wordt de angst/emotie zwakker en moet je het nog groter maken in je gedachten. Na nog weer een paar minuten trillen wordt de angst weer zwakker en tenslotte stopt het trillen, bedank dan de angst en laat het los, Sommige angsten verdwijnen voorgoed hierdoor, anderen hebben enkele sessies nodig, maar iedere sessie is minder heftig. Mijn ervaring is dat achter de emotie of angst soms nog een fundamentele angst zit die je ook met deze methode kan aanpakken. Tenslotte kan je de angst helemaal loslaten omdat het niet meer relevant is. Dit lucht erg op en op een gegeven moment kan je aan de gebeurtenis denken zonder de angst of emotie. Dan kom je tot de kernwaarde.

    Deze methode werkt voor mij erg goed.
    Bedankt voor deze blog, groetjes Jeroen

Laat wat van je horen

*